Κόμικς της λαϊκής κουλτούρας πριν το είδος αναβαθμιστεί σε 9η Τέχνη με αμφίβολης αισθητικής και ποιότητας προϊόντα.
Χαρακτήρες και ήρωες πασίγνωστοι κι αγαπημένοι κι άλλοι άγνωστοι, μα θελκτικοί σε σύντομες ιστορίες τους, μα και σε ολόκληρα graphic novels, όλα δημιουργίες εξαίρετων σχεδιαστών, οι οποίοι με τις εικονογραφήσεις τους έγραψαν τις πιο όμορφες στιγμές της ιστορίας του Κόμικ.
Στο σεντούκι θα φιλοξενηθούν ξενόγλωσσα κόμικς στο πρωτότυπό τους, μεταφρασμένα στα ελληνικά, αλλά και καθαρά ελληνικής παραγωγής. Και όλα θα συνοδεύονται από κατατοπιστικά σημειώματα, ώστε το «Σεντούκι των Κόμικς» εκτός από αναφορά στην ψυχαγωγία να λειτουργεί και ως μια συνεχώς τροφοδοτούμενη εγκυκλοπαίδεια του παλιού κόμικ.

Sunday 28 February 2016

Τα Καλύτερα Κόμικς 1-4

Και ξαφνικά, μια Παρασκευή, την πρώτη από αυτές του Αυγούστου του 1961, ο Σούπερμαν και η παρέα του στη Μητρόπολη, ο Μπάτμαν και η παρέα του στη Γκόθαμ Σίτυ, ο Παράξενος Αδάμ και η αγαπημένη του στο Δέλτα του Κενταύρου, ο Υδατάνθρωπος, ο Πράσινος Τοξότης και κάποιοι άλλοι διάττοντες ή μιας χρήσης ήρωες μπήκαν οριστικά στη ζωή μας ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα της εποχής του κόμικ στην Ελλάδα. Θα περνούσαν, ωστόσο, ακόμα πέντε με έξι χρόνια, ώσπου να εμφανιστούν στο ελληνικό εκδοτικό στερέωμα οι επόμενοι ξενόφερτοι ήρωες όλων των ειδών κόμικ που κατέκλυσαν ασφυκτικά την αγορά μετατοπίζοντας δραματικά τις προτιμήσεις του νεαρού αναγνωστικού κοινού από τα έντυπα με κυρίαρχο το κείμενο, σε έντυπα με κυρίαρχη την εικόνα.
Ήταν κάπου δέκα με έντεκα χρόνια μετά από την εμφάνιση του εμβληματικού περιοδικού “ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ” --σημείο αναφοράς στο λαϊκό παιδικό εικονογραφημένο ανάγνωσμα στην Ελλάδα-- όταν ο εκδοτικός οίκος του “Μ. Πεχλιβανίδης & Σία ΑΕ” ρίχνει στην ελληνική αγορά ένα παρόμοιας μορφής, αλλά διαφορετικού είδους, ως προς το περιεχόμενο, εικονογραφημένο περιοδικό.
Η ειδοποιός διαφορά περιεχομένου ανάμεσα στα δυο εικονογραφημένα περιοδικά είναι ότι τα “ΚΛΑΣΣΙΚΑ” ως περιεχόμενο υπήρξαν αυτό που σήμερα λέμε graphic novel, καθώς ολόκληρο το κάθε τεύχος εξαντλούνταν σε αυτοτελή εικονογραφημένη διασκευή μυθιστορήματος ή ιστορικού γεγονότος. Αντίθετα, το νέο περιοδικό, χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνική εικονογραφημένης αφήγησης, περιείχε σε κάθε τεύχος του τρία ή τέσσερα ολιγοσέλιδα αυτοτελή επεισόδια και ανεξάρτητα μεταξύ τους. Οι περιεχόμενες ιστορίες του κάθε τεύχους θα μπορούσε να χαρακτηριστούν “Εικονογραφημένα διηγήματα” με fiction χαρακτήρες/ ήρωες. Ορισμένοι από αυτούς επανέρχονται σταθερά ή περιοδικά με νέες αυτοτελείς περιπέτειες --αχρονικά συνδεδεμένες μεταξύ τους-- στις σελίδες επομένων τευχών του περιοδικού. Διακριτική επικεφαλίδα σε όλα τα τεύχη του περιοδικού μέσα σε μπάρα στο πάνω μέρος της σελίδας: “ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΜΙΚΣ”. Λίγο υπερβολικό και οπωσδήποτε υποκειμενικό. Μόνο και μόνο η απουσία από το universe της σειράς δημοφιλέστατων ηρώων, της αμερικανικής έστω αγοράς, εκείνη την εποχή (Ταρζάν, Ζορρό, Τομ Μιξ, Φλας Γκόρντον, Κάπταιν Μάρβελ κλπ) ακυρώνει το απόλυτο της επικεφαλίδας, δίχως πάντως, να μειώνει την αναμφισβήτητη συμβολή του περιοδικού στην ιστορία του κόμικ στην Ελλάδα. Να σημειωθεί ότι κάποιες λίγες από τις ιστορίες που δημοσιεύτηκαν στις σελίδες του περιοδικού είχαν δημοσιευτεί προηγουμένως σε οπισθόφυλλα ελληνικών pulps παιδικών αναγνωσμάτων, κυρίως στα τεύχη των εκδόσεων του “Μικρού Ήρωα”.
Το βασικό concept της σειράς ήταν ολιγοσέλιδες ιστορίες με μοναδικό άξονα της θεματολογίας τους την περιπέτεια στο είδος της διαστημικής επιστημονικής φαντασίας ή με ήρωες υπερφυσικών ικανοτήτων (Superman, Batman, Aqua man κλπ). Τέσσαρες υποκατηγορίες θεματολογίας συγκροτούσαν τη σειρά, οι οποίες εναλλάσσονταν με την εξής σειρά σε όλη τη διάρκεια της έκδοσης: “Διαπλανητικά”, “Παράξενα”, “Υπεράνθρωπα” και “Εκπληκτικά”.
Οι πηγές του υλικού τους προέρχονταν από αντίστοιχες σειρές περιοδικών της αμερικανικής εταιρίας National Periodical Publications, που εκδίδονταν στην περίοδο της επονομαζόμενης “Silver Age” του αμερικανικού κόμικ (περίπου 1956-1970). Τα τεύχη της ελληνικής σειράς είχαν μεν αποκλειστική συνεργασία μόνον με την ΝΡΡ, αλλά η ελληνική έκδοση δεν είχε την υποχρέωση να συμπεριλαμβάνει στα τεύχη της ακριβώς τις ίδιες ιστορίες με κάποιο αντίστοιχό του αμερικάνικου.
Η εταιρία ΝΡΡ ήταν η πρόδρομος εταιρία της DC Comics, που συνεχίζει ως σήμερα να είναι ένας από τους leaders της αμερικανικής βιομηχανίας κόμικς.

Στα ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΜΙΚΣ εκδόθηκαν 136 εβδομαδιαία τεύχη 32 (+4 εξώφυλλου) σελίδων σε 34 τετράδες με από το πρώτο έως το τελευταίο τεύχος σε αρκετά καλή βαθυτυπική εκτύπωση με εναλλαγή τετραχρώμων/ασπρόμαυρων δισέλιδων και με λινοτυπική στοιχειοθεσία τα κείμενα των panels, τεχνική λεπτομέρεια ποιοτικής επιμέλειας που δεν κρατήθηκε σε όλη τη διάρκεια της σειράς, τόσο των ΚΛΑΣΣΙΚΩΝ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΩΝ όσο και του ΓΕΛΙΟΥ ΚΑΙ ΧΑΡΑ του ίδιου εκδότη που, ειρήσθω εν παρόδω, τον Αύγουστο του 1961 από τα μεν “Κλασσικά” δεν εκδίδονταν νέοι τίτλοι, το δε “Γέλιο και Χαρά” είχε αναστείλει για κάποιο διάστημα τελείως την κυκλοφορία του. Ο μόνος αντίπαλός του στον χώρο, του ιδίου επίσης εκδότη, “Το Περιοδικό του Μίκυ” ήταν μια, μάλλον, αποτυχημένη εκδοτική προσπάθεια. Σίγουρα επρόκειτο για συγκυριακή παράμετρο που ευνόησε τη γρήγορη καθιέρωσή τους.
Απόπειρα πρωτοτυπίας στην εμφάνιση του τεύχους να φανεί ως διπλό περιοδικό με το μισό τεύχος τυπωμένο ανάποδα σε σχέση με το άλλο μισό και με δύο εξώφυλλα και φυσικά χωρίς οπισθόφυλλο, δημιούργησε σύγχυση στους αναγνώστες, ότι όντως επρόκειτο για δυο διαφορετικά περιοδικά! Αφού και στα περίπτερα το τεύχος κρεμόταν στα μανταλάκια είτε με το ένα, είτε με το άλλο εξώφυλλο. Η πρακτική αυτή της ανάποδης εκτύπωσης καταργήθηκε μετά το όγδοο τεύχος, αλλά το δεύτερο εξώφυλλο εξακολούθησε να υφίσταται ως οπισθόφυλλο.

Η πρώτη υποκατηγορία της σειράς, τα ΔΙΑΠΛΑΝΗΤΙΚΑ με περιπέτειες που διαδραματίζονταν στο διάστημα σε μέλλοντα χρόνο, ανήκε σαφώς στο είδος της Επιστημονικής Φαντασίας, με πολύ φαντασία μάλιστα και λιγότερη --έως ανύπαρκτη-- επιστημοσύνη. Η διαστημική φαντασία ήταν ένα είδος αναγνώσματος με φανατικούς αναγνώστες, τουλάχιστον από την δεκαετία του ’30. Αλλά, η διαστημική εποχή, που μόλις τότε --τέλη δεκαετίας ’50, αρχές δεκαετίας ’60-- άρχιζε για το ανθρώπινο γένος, είχε εκτοξεύσει σαν διαστημική βολίδα στα ύψη τη δημοφιλία των σχετικών λαϊκών αναγνωσμάτων. Πηγές άντλησης των ιστοριών της διαπλανητικής υποκατηγορίας ήταν βασικά τα “διαπλανητικά” περιοδικά της ΝΡΡ: Κυρίως το Mystery in Space (της πρώτης περιόδου 1951-1966), αλλά και τα Space Adventures και Showcase. Στα 21 από τα 34 τεύχη της υποκατηγορίας το cover story ήταν με τον Παράξενο Αδάμ (Adam Strange), τον μεγάλο σταρ των περιοδικών Mysteries in Space και Showcase.
Η δεύτερη κατά σειρά υποκατηγορία, τα ΠΑΡΑΞΕΝΑ, αν και με τις περισσότερες ιστορίες της από το περιοδικό Strange Adventures δεν έχει σαφές περιεχόμενο. Φιλοξενήθηκαν πχ. περιπέτειες επίσης του Παράξενου Αδάμ, του Batman, καθώς και κάποιες άλλες επίσης διαπλανητικού περιεχομένου.
Η υποκατηγορία ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΑ, τρίτη στη σειρά της εβδομαδιαίας εκ περιτροπής έκδοσης --που από το τεύχος 23 μετονομάζεται σε ΔΥΝΑΜΙΚΑ--, είχε κύριο πρωταγωνιστή της τον Superman και από κάποια στιγμή εμφανίζονται στις σελίδες της η Supergirl (ξαδέλφη (!) του Superman) και το Superboy (περιπέτειες του Υπεράνθρωπου στην εφηβική του ηλικία). Οι ιστορίες είναι αποκλειστικά από την Silver Age με σενάρια, όπου ο υπερήρωας καλείται να αντιμετωπίσει αρκετές υποθέσεις σχεδόν καθημερινότητας ή αντιπάλους, που μπροστά στους χαρακτήρες της Bronze και της Modern Age, που ακολούθησαν, φαντάζουν αθώα μαθητούδια. Επίσης, υπάρχουν ιστορίες του Batman και κάποιων άλλων υπέρ-ηρώων, που μοιράζουν τις δραστηριότητές τους και στις υποκατηγορίες ΠΑΡΑΞΕΝΑ και ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΑ, όπως άλλωστε και ο Σούπερμαν και ο Μπάτμαν φιλοξενούνται. Πηγές των δημοσιευμένων περιπετειών τα περιοδικά της DC με πρωταγωνιστή τον Superman (Action Comics, Adventures of Superman, Lois Lane, Bill Olsen the Superman’s Pal, Adventures of Superboy, καθώς και άλλα compilation editions).
Τέλος, η υποκατηγορία ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΑ δανείζεται “σοφτ” περιεχομένου ιστορίες κυρίως από το περιοδικό Tales of the Unexpected, αλλά και από το Challengers of the Unknown, των οποίων το concept εστιάζει σε ιστορίες του υπερφυσικού και της εξωγήινης δραστηριότητας. Το ότι κι εδώ εμφιλοχωρούν περιπέτειες υπέρ-ηρώων (συμπεριλαμβανομένου και του Παράξενου Αδάμ) έχει να κάνει περισσότερο με τη δημοτικότητα κάποιων χαρακτήρων, στους οποίους για λόγους εμπορικότητας δόθηκαν περισσότερες ευκαιρίες. Οι προδιαγραφές των ιστοριών χαρακτηρίζονται ως “σοφτ”, επειδή κατά την επιλογή τους αποκλείονταν ιστορίες που θα μπορούσαν να τρομάξουν με το περιεχόμενό τους ή την εικόνα τους μικρούς αναγνώστες.
Σε όλα τα τεύχη της σειράς στην πάνω δεξιά γωνία του εξωφύλλου ήταν τυπωμένη η σφραγίδα, ότι έχει ελεγχθεί και εγκριθεί από την (Αμερικανική) Επιτροπή Ελέγχου η καταλληλότητα ανάγνωσης του εντύπου από παιδιά. Η σφραγίδα αυτή, φυσικά, συνόδευε και τα αμερικάνικα πρωτότυπα τεύχη.
Γιώργος Βλάχος
26/2/2016

------------------------------------------------------------------------------------
Πρώτη Τετράδα #1-4



Τεύχος 1 -ΔΙΑΠΛΑΝΗΤΙΚΑ

Από το τεύχος 41 του περιοδικού “Mystery in Space” (Ιανουάριος 1958) είναι οι τέσσαρες από τις πέντε ιστορίες του τεύχους #1 του περιοδικού “Διαπλανητικά” της σειράς “Τα Καλύτερα Κόμικς” που είχε κυκλοφορήσει στις 4 Αυγούστου 1961.

Ο ΕΡΗΜΙΤΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ
Ένα τεράστιο αστρικό διαμάντι-μυστικό όπλο είναι ο δούρειος ίππος με τον οποίον η φιλοπόλεμη μερίδα των κατοίκων του Δία θέλει με δόλο να κάνει τους κατοίκους της Γης να το αποκτήσουν. Ο “Ερημίτης του διαστήματος”, που είναι ωστόσο πράκτορας της Γης σε έναν μικρό αστροειδή, ανακαλύπτει την παγίδα και το καταστρέφει. Η φιλειρηνική μερίδα του Δία παίρνοντας την εξουσία ζητά και συνάπτει ειρήνη με τη Γη.
Ο πρωτότυπος τίτλος της 6σέλιδης ιστορίας ήταν “The Miser of Space” (Ο Σπαγκοραμμένος του Διαστήματος) και είχε πρωτοδημοσιευτεί στο περιοδικό “Strange Adventures” το 1950.
Κείμενο:  Ed France Herron, μολύβι-σχέδιο: Carmine Infantino, μελάνια: Joe Giella,  εξώφυλλο: Gil Kane.

O ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΟΔΕΥΕ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ!
Όταν ο Ζάνος κι η οικόγενειά του προσγειώθηκαν στον Τύρωνα, τον μικροσκοπικό πλανήτη αποικία της Γης, βρέθηκαν μπροστά σε ένα καταπληκτικό θέαμα. Οι κάτοικοί του είχαν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν κάθε μοντέρνο μέσο επιστρέφοντας… προοδευτικά στον πρωτόγονο πολιτισμό των αγρίων. Και ήταν ευτυχισμένοι για αυτό!
Τίτλος στο πρωτότυπο: "The Planet That Advanced Backward" . Κείμενο: Bill Finger,  μολύβι-σχέδιο: Sidney “Sid” Green, μελάνια: Bernard Sachs.

Η ΓΗ ΕΚΤΡΟΧΙΑΖΕΤΑΙ!
Ο αρχαιολόγος Γιόελ Κομπ ερευνά τα πανάρχαια γεμάτα μυστήριο αγάλματα της Νήσου του Πάσχα και ανακαλύπτει ότι η Γη μετακινήθηκε στη σημερινή της τροχιά από εξωγήινους πριν από εκατομμύρια χρόνια σαν να ήταν ένα τεράστιο διαστημόπλοιο! Και ενώ μελετά την ανακάλυψή του, η Γη εκτροχιάζεται προς το εξωτερικό διάστημα! Για να σωθεί ή να καταστραφεί;
Η τρίτη εξασέλιδη ιστορία του ελληνικού τεύχους δεν προέρχεται από το ίδιο αμερικάνικο τεύχος, από το οποίο προέρχονται οι υπόλοιπες τέσσαρες. Για τούτο δεν είναι δυνατή προς το παρόν η τεκμηρίωσή της.

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑ
Εξασέλιδη περιπέτεια του “Ταξιτζή του Διαστήματος”, --από τους βασικούς χαρακτήρες της σειράς Mystery in Space-- όπου παραλαμβάνει έναν παράξενο επιβάτη καταμεσής του διαστήματος. Αυτός, του ζητάει κούρσα για το… πουθενά, επειδή έχει χάσει προσωρινά την βαρύτητά του και δεν μπορεί να πάει σε κανένα πλανήτη.
Τίτλος στο πρωτότυπο: “The Anti-Gravity Man” με τον Space Cabbie (Ταξιτζή του Διαστήματος). Σενάριο: Otto Oscar Binder, μολύβι-σχέδιο: Gil Kane, μελάνια: Bernard Sachs.
Το δεύτερο εξώφυλλο του ελληνικού τεύχους, που καλύπτει θέση οπισθοφύλλου είναι επεξεργασμένη μεγέθυνση του πρώτου πάνελ της ιστορίας.

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ
Ποτέ δεν φανταζόταν ο Τζων Χαργκρέιβ, ότι αναζητώντας τουριστικό προορισμό, τον οποίον θα διάλεγε για τις διακοπές του, αυτός θα ήταν η… Σελήνη! Δεν ήταν ο πρώτος γήινος που επισκεπτόταν τον δορυφόρο με τον προηγμένο πολιτισμό! Αλλά η…εξασέλιδη περιπέτεια σ’ αυτόν έλαχε για να σώσει τους σεληνανθρώπους από διαπλανητική εισβολή όντας στο σώμα ενός από αυτούς.
Τίτλος στο πρωτότυπο: “Vacation on the Moon”. Σενάριο: Gardner Fox, μολύβι-σχέδιο: Gil Kane, μελάνια: Joe Giella. 

Γιώργος Βλάχος 



Τεύχος 2 -ΠΑΡΑΞΕΝΑ

Από το τεύχος 88 του περιοδικού “STRANGE ADVENTURES” (Ιανουάριος 1958) είναι το πρώτο cover story, καθώς και η πρώτη από τις τέσσαρες ιστορίες της σειράς “Παράξενα”  στο τεύχος #2 του περιοδικού “Τα Καλύτερα Κόμικς”, που είχε κυκλοφορήσει στις 11 Αυγούστου 1961.
Από το ίδιο τεύχος προέρχεται και η δεύτερη εξασέλιδη ιστορία

ΕΝΑΣ ΓΟΡΙΛΑΣ ΕΠΙΔΟΞΟΣ ΚΟΣΜΟΚΡΑΤΟΡΑΣ
«Μάθετέ το από μένα!.. Σε λίγο, εμείς οι γορίλες θα κατακτήσουμε τη Γη. Και τότε η θέση του καθενός σας θα είναι σε ένα τέτοιο κλουβί!»… Το να αποκτά ξαφνικά ένας γορίλας ανθρώπινη φωνή είναι παράξενο. Αλλά είναι πιο εκπληκτικό να προειδοποιεί ότι εντός 50 ωρών η Γη θα κατακτηθεί από την ανώτερη ράτσα των γοριλών και ο ανιχνευτής ψεύδους να επιβεβαιώνει ότι είναι σίγουρος για αυτά που ισχυρίζεται!
Πρωτότυπος αμερικάνικος τίτλος της 6σέλιδης ιστορίας: “The Gorilla War against Earth!”
Εξώφυλλο: Gil Kane, σενάριο: Ed Herron, σχέδιο-μολύβι: Carmine Infantino μελάνια: Joe Giella.

ΜΙΑ ΤΡΟΜΕΡΗ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ
Σε άγνωστο πίνακα του Ντα Βίντσι που ανακαλύφθηκε τυχαία, εντοπίζεται ένας ακριβής χάρτης της Γης, όπου κάποια σημάδια σημειώνουν  “προφητικά” μεγάλες καταστροφές σε εκείνα τα σημεία. Και για την τελευταία “προφητεία” είχε αρχίσει η αντίστροφη μέτρησή της επαλήθευσής της. Παρά τα μέτρα πρόληψης που είχαν ληφθεί δεν αποφεύγεται η τραγωδία. Ευτυχώς πρόλαβαν έγκαιρα και περιόρισαν δραστικά τις συνέπειες. Έκρηξη σε πυρηνικό εργοστάσιο κάπου στις ΗΠΑ! Και ναι μεν ο Ντα Βίντσι στην πραγματικότητα να μην είχε προβλέψει κάτι τέτοιο, αλλά ο σεναριογράφος της ιστορίας πρόβλεψε ακόμα και τον τρόπο αντιμετώπισής της, 25 ολόκληρα χρόνια πριν από τη θερμοπυρηνική έκρηξη στο εργοστάσιο “Βλαντιμίρ Ίλιτς Λένιν” της πόλης Τσερνομπίλ (Ουκρανία) στις 26 Απριλίου 1986!
Πρωτότυπος τίτλος: Warning Out of the Time. Συντελεστές δεν αναφέρονται.

Η ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗΣ ΕΦΕΥΡΕΣΗ
Το μόνο που ήξερε ο ερασιτέχνης αστρονόμος Χωλ Γουέστον για το παράξενο μηχάνημα που κατασκεύαζε στο σπίτι του ο γείτονάς του, ήταν αυτό που ο ίδιος του είχε πει λίγο πριν εξαφανιστεί. Ότι θα έσωζε τον κόσμο. Αλλά, από τι; Επιστήμονες όλων των ειδικοτήτων προσπαθούσαν να λύσουν το μυστήριο. Τους το έλυσε ο ίδιος ο εφευρέτης της που εμφανίστηκε μετά την αποτελεσματική ενεργοποίηση της μηχανής.
Η εξασέλιδη ιστορία προέρχεται από άλλο τεύχος της αμερικάνικης σειράς και δεν εντοπίζονται στοιχεία τεκμηρίωσής της.

ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΤΟΞΟΥ
Οι χρωματικές αλλαγές αντικειμένων για λίγα δευτερόλεπτα με τη σειρά του φάσματος, δίνει τη λύση στον Μακ Χόλτον να αποκωδικοποιήσει το τηλεπαθητικό μήνυμα του καθηγητή του που είχε “αιχμαλωτιστεί” από τις υπεριώδεις ακτίνες στη διάρκεια ενός πειράματός του και είχε γίνει άυλος κι αόρατος.
Η πρωτότυπη εξασέλιδη ιστορία προέρχεται από άλλο τεύχος της αμερικανικής σειράς και δεν εντοπίζονται στοιχεία τεκμηρίωσής της.

ΤΑΞΙΔΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Ο Νίκος Λουκάς διασχίζει με το καταδιωκτικό του τον ουρανό πάνω από το Αγαίο μεταφέροντας φάρμακα στην Κρήτη. Πέφτει σε περιδίνηση μαγνητικής θύελλας που ον στέλνει 8.000 χρόνια στο μέλλον. Από την ακόμα ανοιχτή χρονοτρύπα εισβάλλουν εφιαλτικά πολεμοχαρή όντα από τη δεύτερη διάσταση. Με τα μηχανήματα τους αδρανοποιούν τα πυρηνοκίνητα πολεμικά σκάφη των ανθρώπων και η κατάκτηση της Γης είναι θέμα ωρών. Το μόνο που μπορεί να τους αντιμετωπίσει είναι το αρχαιολογικό καταδιωκτικό του Λουκά, επειδή δεν κινείται με ατομική ενέργεια, αλλά με βενζίνα. Και καταφέρνει να κατανικήσει και να εξοντώσει τους εισβολείς. Οι ατομικής ισχύος εκρήξεις ενεργοποιούν και πάλι την πύλη του χρόνου μέσα από την οποία περνάει το μικρό καταδιωκτικό και βρίσκεται ξανά στο 1961 και πάνω από την Κρήτη. Στο μακρινό μέλλον τον τιμούν σαν ήρωα που έσωσε τους… απογόνους του!
Η πρωτότυπη αμερικανική ιστορία προέρχεται από άλλο τεύχος της σειράς με συνέπεια  να μην είναι δυνατή η τεκμηρίωση τίτλου και συντελεστών, ειδικά για το όνομα και την εθνικότητα του βασικού ήρωα, που “μυρίζει” μεταφραστική αδεία ελληνικής καταγωγής, μια και κανένα οπτικό στοιχείο δεν επιβεβαιώνει ότι πρόκειται για περιπέτεια στον ουρανό της Κρήτης.
Το εξώφυλλο στο οπισθόφυλλο προέρχεται από πάνελ της ιστορίας.

Γιώργος Βλάχος 



Τεύχος 3 -ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΑ

Από το τεύχος 119 της αμερικανικής έκδοσης του περιοδικού “SUPERMAN” (Φεβρουάριος 1958) είναι το πρώτο cover story, καθώς και η πρώτη από τις τρεις ιστορίες της σειράς “Υπεράνθρωπα” που δημοσιεύονται στο τεύχος #3 του περιοδικού “Τα Καλύτερα Κόμικς”, που είχε κυκλοφορήσει στις 18 Αυγούστου 1961.
Το οπισθόφυλλο  είναι από το τεύχος 24 (Οκτώβριος 1957) της αμερικανικής έκδοσης του περιοδικού “SUPERMAN’S PAL, JIMMY OLSEN”

Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΠΟΥ ΗΤΑΝ Ο ΔΙΔΥΜΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΤΟΥ ΚΡΥΠΤΟΝΑ.
Ο Κλαρκ Κεντ-Υπεράνθρωπος μαθαίνει και κατόπιν διαπιστώνει ότι ο Ξένονας, ένας πλανήτης στο αχανές διάστημα υπήρξε κάποτε δορυφόρος του Κρύπτονα, τόπου καταγωγής του Υπερανθρώπου και μοιάζει με αυτόν σαν δίδυμος. Σαν δίδυμός, όμως μοιάζει με τον Κεντ και ένας κάτοικος του πλανήτη, που ο Κεντ τον φέρνει στην Γη και τον αφήνει στη θέση του ως δημοσιογράφο Κεντ και ο ίδιος επιστρέφει στον Ξένονα προκειμένου να τον σώσει από επικείμενη καταστροφή, ανάλογη με αυτήν που είχε καταστρέψει τον δικό του πλανήτη.
Τίτλος της πρωτότυπης αμερικανικής ιστορίας “The World that was Krypton’s Twin”. Το τεύχος της αμερικανικής έκδοσης είναι ένα από τα πρώτα στον κόσμο του αμερικανικού κόμικ που πολυσέλιδες ιστορίες διαιρούνται με εσωτερικά κεφάλαια σε δύο η περισσότερα μέρη, αλλά δημοσιευόταν ολόκληρη η ιστορία σαν one shot story. Ο Έλληνας εκδότης (Πεχλιβανίδης) επέλεξε να την δημοσιεύσει σε τρία οκτασέλιδα στα ισάριθμα τρία πρώτα τεύχη των “Υπεράνθρωπων”. Οπότε το δεύτερο μέρος θα είναι στ τεύχος 7 των “Καλύτερων Κόμικς” και το τρίτο στο τεύχος 11.
Το λάθος στην ελληνική έκδοση βρίσκεται όμως στην επιλογή της ιστορίας με την οποία συστήνεται επίσημα ο Σούπερμαν/ Υπεράνθρωπος στο ελληνικό κοινό. Κυκλοφορώντας ήδη 20 χρόνια στις ΗΠΑ στο τεύχος αυτό τα βιογραφικά του θεωρούνταν γνωστά ως δεδομένα, αλλά για τον Έλληνα αναγνώστη τίποτα δεν ήταν γνωστό για την προέλευσή του και τις ιδιότητές του. Σε ένα μικρό σημείωμα στην τελευταία σελίδα του τεύχους ο εκδότης αναφέρει κάποια λίγα στοιχεία για την ταυτότητα του ήρωα, αλλά φυσικά δεν είναι επαρκή και διαφωτιστικά.
Το σενάριο της ιστορίας ήταν του Edmond Hamilton, το σχέδιο-μολύβι του Wayne Boring και το μελάνι του Stan Kay, στον οποίο οφείλεται και το εξώφυλλο.

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΡΟΜΠΟΤ
Επιστρέφοντας από μια αποστολή του το Σούπερ Μπόι, διαπιστώνει με απορία και τρόμο ότι όλοι κάτοικοι της Σμόλβιλ, της πόλης του, έχουν αντικατασταθεί από ρομπότ σωσίες τους. Εξοντώνει τα ρομπότ, αλλά την απάντηση του την δίνει το πλήρωμα σκάφους της δια-διαπλανητικής αστυνομίας που έχει σπεύσει για να σώσει τους κατοίκους της μικρής πόλης. Πρόκειται για εξωγήινους που ήθελαν να εγκαταστήσουν στην πόλη το στρατηγείο τους από το οποίο θα επιχειρούσαν να κατακτήσουν τη Γη.
Δωδεκασέλιδη ιστορία από το αμερικανικό περιοδικά SUPERBOY, που περιείχε περιπέτειες του Υπεράνθρωπου στην παιδική/ εφηβική του ηλικία.
Δεν εντοπίστηκε το τεύχος με την πρωτότυπη αμερικανική ιστορία.

Ο ΡΕΠΟΡΤΕΡ ΓΟΡΙΛΑΣ
Ο μαθητευόμενος δημοσιογράφος και φίλος του Τζιμ Κλαρκ/ Υπερανθρώπου, ο Τζίμμυ Όλσεν, από έναν τυχαίο χειρισμό σε μια μηχανή ανάγνωσης σκέψης, μπαίνει στο σώμα ενός γορίλα, ενώ ο γορίλας αποκτά το μυαλό και τη μιλιά του Όλσεν. Ο Όλσεν/γορίλας μεταφέρεται από τον Σούπερμαν σε ένα κτήμα, ενώ ο γορίλας/Όλσεν γίνεται το αξιοθέατο της πόλης. Τελικά, με την επέμβαση του Υπερανθρώπου η τάξη αποκαθίσταται.
Δεκασέλιδη περιπέτεια από το αμερικανικό περιοδικό SUPERMAN’S PAL, JIMMY OLSEN με τίτλο “The Gorilla Reporter”. Στο τεύχος υπήρχαν ακόμα δυο ιστορίες.
Σενάριο: Otton Binder, μολύβι-σχέδιο: Curt Swan, μελάνι: Ray Burnley, εξώφυλλο: Curt Swan και Stan Kaye.
 

Γιώργος Βλάχος 



Τεύχος 4 - ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΑ

Από το τεύχος 24 της αμερικανικής έκδοσης του περιοδικού “TALES OF THE UNEXPECTED” (Απρίλιος 1958) προέρχεται η εικόνα του εξώφυλλου, καθώς και η πρώτη (cover story) από τις τρεις εκ των πέντε ιστοριών της σειράς “Εκπληκτικά” που δημοσιεύονται στο τεύχος #4 του περιοδικού “Τα Καλύτερα Κόμικς”, το οποίο είχε κυκλοφορήσει στις 25 Αυγούστου 1961.
Το οπισθόφυλλο  είναι μάλλον εγχωρίας παραγωγής σύνθεση περισσότερων του ενός πάνελ της εσωτερικής εικονογράφησης από την ιστορία “Ο Δραπέτης του Κρόνου”.

ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΣΤΗ ΖΟΥΓΚΛΑ ΤΟΥ ΔΙΑ
Όταν μια επιστημονική αποστολή από τη Γη έφτασε στον πλανήτη Δία, προκειμένου να φωτογραφίσει την άγρια πανίδα του πλανήτη, δεν περίμενε πως θα συναντούσε ένα δεκαπεντάχρονο άγριο αγόρι της δικής τους γήινης ράτσας, να κυριαρχεί στα ζώα της ζούγκλας. Φανερή αναφορά στον Ταρζάν και στον Μόγλη, ενώ επιχειρεί την ευαισθητοποίηση των μικρών αναγνωστών στον σεβασμό της Φύσης με το οικολογικό του μήνυμα.
Ίσως να προκαλέσει και κάποια συγκαταβατικά χαμόγελα σήμερα η αναφορά ότι η ιστορία στον πλανήτη Δία εκτυλίσσεται το 2001! Τόσο μακρινή φαινόταν το 1961 η χρονική απόσταση μεταξύ των δυο χρονολογιών και τόση ήταν η αισιοδοξία, ώστε προβλεπόταν να έχει κατακτήσει ο άνθρωπος το σύμπαν σε 40 μόλις χρόνια από την πρώτη επανδρωμένη περιστροφή τεχνητού δορυφόρου γύρω από τη Γη!
Πρωτότυπος τίτλος της οκτασέλιδης ιστορίας στο αμερικανικό περιοδικό: “The Jungle Boy from Jupiter”.
H εικονογράφηση εξώφυλλου και ιστορίας: Lou Cameron. Ο σεναριογράφος, είναι άγνωστος.

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΜΗΔΕΝ
Διαστημικό θρίλερ έξι σελίδων, όταν ένα διαστημόπλοιο από τη Γη υποχρεώνεται να προσγειωθεί σε έναν άγνωστο αστροειδή που δεν τον αναφέρουν οι χαρτογραφικές συντεταγμένες αυτής της περιοχής του διαστήματος. Η πρώτη διαπίστωση από την εξέτασή δείχνουν ότι όλα είναι νεκρά στην επιφάνειά του. Μοιάζουν με σκηνικό.. θεάτρου φτιαγμένο από άψυχη ανόργανη ύλη. Η δεύτερη διαπίστωση έχει να κάνει με την τροχιά του. Δεν είναι ελλειψοειδής, αλλά ευθεία σαν να ταξιδεύει στο διάστημα,. Η τρίτη διαπίστωση είναι και η πιο επώδυνη. Μέλη του πληρώματος εξαφανίζονται, χωρίς τίποτα να δείχνει ότι η εξαφάνισή τους οφείλεται σε κάποιο ζωντανό πλάσμα. Και το χειρότερο από όλα: Ένας μετεωρίτης κατευθύνεται προς τον νεκρό αστροειδή με σαφείς προθέσεις να συγκρουστεί μαζί του και να τον διαλύσει!
Πρωτότυπος τίτλος της ιστορίας στο αμερικανικό περιοδικό: “The Secret of Planetoid Zero”. Εικονογράφηση:  Jim Mooney. Ο σεναριογράφος είναι άγνωστος.

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΔΥΟ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Το να είναι κάποιος τετραδιάστατος πιθανώς πρόκειται για όνειρο απραγματοποίητο, τουλάχιστο για την ώρα. Το να είναι, όμως δισδιάστατος, θα πρέπει να μοιάζει με εφιάλτη! Ιδίως, αν του απομένουν μόλις λίγες ώρες ζωής λόγω της ολικής απουσίας υγρών από τον οργανισμό του. Ο άθελά του “χάρτινος ήρωας” Ντέιβις, αποδύεται σε έναν αγώνα δρόμου μετ΄ εμποδίων με αντίπαλο τον χρόνο να προλάβει να πάρει έγκαιρα το αντίδοτο. Και δεν έχει χρόνο περισσότερο από τις 6 σελίδες της ιστορίας.
Πρωτότυπος τίτλος τηςψιστορίας στο αμερικανικό περιοδικό: “The Two Dimensiol Man”. Εικονογράφηση: ο μεγάλος Jack Kirby. Ο σεναριογράφος είναι άγνωστος.
Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΩΚΕΑΝΩΝ.
Ο Βασιλιάς των ωκεανών --ένας σύγχρονος Ποσειδώνας-- ξαφνικά αρχίζει να φέρεται στους υπηκόους του τα ψάρια με απίστευτη σκληρότητα και του καταμαρτυρείται ότι λήστεψε το φορτίο ενός πλοίου που κινδύνευε και έθαψε τα κιβώτια με τον “θησαυρό” στον βυθό της θάλασσας. Όλοι τον αποστρέφονται, το μισούν και τον αποφεύγουν όσο κι αν ο ίδιος προσπαθεί κρυφά να βοηθήσει τα πλοία που κινδυνεύουν. Τελικά, το μυστήριο λύνεται και ο βασιλιάς των ωκεανών αποκαθίσταται στη συνείδηση των ναυτιλλομένων.
Η εξασέλιδη αυτή ιστορία δεν ανήκει στο σώμα του πρωτοτύπου αμερικάνικου περιοδικού από όπου οι άλλες ιστορίες του ελληνικού τεύχους. Πρόκειται για τον Aquaman, που εμφανίζεται σε αρκετά ακόμα τεύχη της σειράς “ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΟΜΙΚΣ” κυρίως στην υποκατηγορία “Εκπληκτικά” με το όνομα “Υδατάνθρωπος”.
Την καριέρα του στα αμερικανικά κόμικς της έκανε κυρίως στα περιοδικά “Adventures Comics” “Justice League”  και σε περιοδικό με το δικό του όνομα. Έχει την ικανότητα να ζει και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και να κολυμπά σαν δελφίνι.

Ο ΔΡΑΠΕΤΗΣ ΤΟΥ ΚΡΟΝΟΥ
Το να σε λένε Χένρυ και δυο μυστήριοι με κεραίες στο κεφάλι να ισχυρίζονται ότι  σε λένε Τορ Ντράμαντ και ότι είσαι καταζητούμενος εγκληματίας στον Κρόνο και ήρθαν να σε συλλάβουν, ίσως να μην ήταν τόσο δύσκολο να αποδείξεις ότι τους έχει σαλέψει. Αλλά, όταν ότι πιάνεις στο χέρι σου γίνεται με άγνωστο τρόπο αμυντικό όπλο για να τους αποφύγεις, δεν πείθεις για την αθωότητά σου. Τελικά, μόνο η παρατηρητικότητά σου στις συνεχόμενες συμπτώσεις αυτών που σε βοήθησαν, θα σε απαλλάξει από τις κατηγορίες και ταυτόχρονα θα γίνεις η αιτία να συλληφθεί ο πραγματικός εγκληματίας.
Σουρεαλιστική 6σέλιδη ιστορία --που ούτε ο τίτλος της σειράς: Unexpected-- δικαιολογεί τις χωρίς αιτία ανατροπές και η οποία στο αμερικανικό περιοδικό είχε τον τίτλο “The Fugitive of Saturn” με άγνωστο σεναριογράφο και εικονογράφηση από τον Seldom Moldoff.

Γιώργος Βλάχος 


 -------------------------------------------------------------------------------------------
Τις θερμότερες ευχαριστίες μας στον Γιάννη Τουλούπη που μας διέθεσε τη συλλογή του και στον Γιώργο, με ψευδώνυμο Leonidio, που είναι εκείνος που αρχικά σκανάρισε τα αρχεία. Χωρίς εσάς αυτό το εγχείρημα θα ήταν αδύνατο.

2 comments:


  1. Μία διόρθωση.
    Η συλλογή ανήκει στον Γιώργο (leonidio). Εγώ έκανα την πρώτη επεξεργασία των σκαναρισμένων τευχών, για να έλθει ο Πάνος να παρουσίασε την παρούσα άψογη επεξεργασία.
    Γιάννης Τουλούπης

    ReplyDelete
  2. φανταστικη δουλεια παιδες !!!!!!

    ReplyDelete